Wat wil jij samen met de gemeente Nijlen realiseren?

Verbied vrachtwagens boven de 10 ton in al onze dorpskernen.

Zolang we geterroriseerd worden door het zware vrachtwagenverkeer kunnen we onze dorpskernen niet aangenaam maken.

Reacties
  • Christophe H

    ongeveer 1 maand geleden

    Misschien is een vrachtwagensluis, zoals in Willebroek, een idee. http://www.willebroek.be/nl/press/4245/vrachtwagensluizen-tegen-overbodig-vrachtvervoer-in-de-dorpskernen.html Daar is een netwerk van ANPR camera's die verkeer zwaarder dan 3.5 ton automatisch registreert. Doorgaand verkeer wordt beboet, maar plaatselijk verkeer niet.

    • Postbus G

      ongeveer 3 maanden geleden

      Tonnuleringen zullen bekeken worden in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan. Daarin zullen de optimale ontsluitingsroutes voor vrachtverkeer bekeken worden zodat deze zo veel mogelijk uit de woonwijken geweerd kunnen worden. De N13 en de N116 is en blijft echter een gewestweg waar AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) op Vlaams niveau over beslist. Hier gaat de gemeente minstens voor een gelijkstelling met N14 waarbij we dan kunnen beroep doen op een tolheffing.

      • Marc R

        ongeveer 11 maanden geleden

        Dit is volgens mij een probleem dat we niet zelf kunnen oplossen. Vrachtwagens leveren goederen aan winkels waar iedereen zijn inkopen doet. Tevens hebben we aan gewestwegen weinig of niks te zeggen. Wanneer er fileproblemen op de autostrade zijn, zijn wij ook een van de sluiproutes en als ze niet via onze gemeente mogen gaan ze elders wat niet echt een oplossing is en buur-onvriendelijk. Een ring rond onze gemeente? Zijn we bereid om onze natuur op te offeren om een ring te realiseren? De enige oplossing die ik zie is ruimer dan onze gemeente alleen. Dit probleem moet opgelost worden gewestelijk zodat ook de andere gemeenten zoveel mogelijk gespaard blijven van het zware verkeer. Dus voor dit probleem is het noodzakelijk om met onze buurgemeenten samen rond de tafel te gaan en oplossingen te zoeken.

        • Rene B

          ongeveer 1 week geleden

          Uit tellingen blijkt telkens weer dat de vrachtwagens maar een klein deel van het verkeer uitmaken op de N13. Het overgrote deel van het verkeer zijn personenwagens. Door het instellen van fietsstraten en het sluiten van sluikwegen dwingt men al het verkeer naar de gewestweg en dus door de dorpscentra. Voor Kessel-dorp zou men het aantal voertuigen door het centrum kunnen verminderen door de rijrichting Nijlen - Lier te laten verlopen via de Grote Puttingbaan en zo naar de Salvatorbaan, waar men terug aansluit op de gewestweg, eventueel met verkeerslichten. Bussen en vrachtwagens zullen noodgedwongen door het centrum moeten blijven rijden omdat de andere wegen niet geschikt zijn voor dit zwaardere verkeer.

        • Vic VC

          ongeveer 11 maanden geleden

          Dag Marc, De plannen voor een ring rond Nijlen dateren reeds van de vijftiger jaren. Toen werd de bouwlijn aangepast voor de ring die er zou komen. Ten tweede om goederen te leveren heb je geen zwaar vrachtverkeer nodig! Ten derde ieder gemeente kan zijn centrum inrichten zoals het verkiest, dus ook vrachtwagen onvriendelijk. Ten vierde kan er al een parkeerverbod komen voor vrachtwagens. Brasschaat geeft het voorbeeld. Een ring kan perfect zonder natuurgebieden te beschadigen, er zou zelfs plaats komen voor meer natuur. En ja, samenwerking met andere gemeenten is noodzakelijk. Ik zou nog heel wat argumenten kunnen aanhalen, maar het is een feit dat zonder maatregelen tegen het zwaar vrachtverkeer onze dorpskernen onveilig en onleefbaar zullen blijven en daar gaan al de andere ideeën niets aan kunnen verhelpen!