Wat wil jij samen met de gemeente Nijlen realiseren?

Fietsstraat en/of knip voor doorgaand verkeer op Vogelzangstraat

De Vogelzangstraat is een populaire straat voor fietsers en voetgangers. Voornamelijk voor fietsers, gezien je niet mag fietsen op de Kesselse Heide. Spijtig genoeg is er ook veel sluipverkeer via deze lange smalle weg. Het lijkt me goed om hier tenminste een fietsstraat van te maken, zodat het verkeer wat afgeremd wordt. Dit zal al onveilige situaties vermijden. Deze straat is niet bedoeld om veel verkeer te dragen. Indien het met de buurt kan afgesproken worden, zou een knip ook een mogelijkheid kunnen zijn. De locatie van een knip moet goed afgestemd en besproken worden, indien er zoiets komt. Een mogelijkheid zou kunnen zijn bij de Beemden, of ter hoogte van de Kesselse Heide (Vaerestraat bv.)

Ik wil mee denken over de implementatie, om deze straat veiliger te maken voor voetgangers en fietsers.

Dit is iets dat gemeentelijk moet afgestemd worden en met de buurt.

Reacties
  • Postbus G

    ongeveer 4 maanden geleden

    Bedankt voor je input, de Vogelzangstraat is inderdaad geen straat die geschikt is voor veel doorgaand verkeer. Ze is dan ook gecategoriseerd als een ‘lokale weg type III’, die enkel voor bestemmingsverkeer is bedoeld. Momenteel zijn we bezig met het mobiliteitsplan te vernieuwen waarbij we verkeersdata bekijken en bekijken hoe we de functie van de weg kunnen laten overeen stemmen met het gewenste gebruik van de weg. Dit willen we doen, zoals je aangeeft, door middel van ingrepen in de verkeerscirculatie of het snelheidsregime. Om er voor te zorgen dat dit allemaal op een coherente manier gebeurt, bekijken we elke straat mee in het groter geheel. Het is immers niet de bedoeling dat bepaalde problemen opschuiven naar een andere straat of buurt. Daarnaast willen we werk maken van een coherent fietsnetwerk, waarbij er gekozen wordt voor logische verbindingen. Ook dit bekijken we dus best allemaal samen. We nemen de Vogelzangstraat dus zeker mee in deze oefening en werken tijdens de komende maanden verder aan het nieuwe mobiliteitsplan. Wanneer het zo ver is, kan het zijn dat we je opnieuw contacteren om inderdaad samen met de buurtbewoners hierover samen te zitten.

    • Christophe H

      ongeveer 4 maanden geleden

      Het gaat hier om veiligheid. Niet om het gemak van de automobilist. Op de Vogelzangstraat mag je nu in principe nog 70 km/u rijden. Die straat is in de huidige situatie niet meer geschikt daarvoor en creeert gevaarlijke situaties. Dat negeren omdat iemand sneller op zijn bestemming wil aankomen is niet verantwoord. Ik zeg niet dat alle 'sluipwegen' moeten afgesloten en geknipt worden. HIer zou een snelheidsverlaging meer op zijn recht zijn.

      • Rene B

        ongeveer 4 maanden geleden

        Sluipwegen hebben we nodig op files in de dorpscentra te ontwijken en toch nog tijdig en zonder te veel stress op onze bestemmig aan te komen. Alle verkeer naar de hoofdwegen sturen en door de dorpscentra maakt het daar onleefbaar. Bovendien is het daar dat er steeds maar appartementen (mogen) bij komen en dus meer mensen komen wonen. Zij hebben ook recht op gezonde lucht, niet verpest door al dat verkeer dat elders al maar meer geweerd wordt.