Stap mee naar onze nieuwe mobiliteit!

Tussen Bevel en Nijlen toegelaten snelheid beperkten tot max. 50km/u - 6 argumenten: zie hieronder

1) In de huidige plannen zou er 70 km/u gereden mogen worden over een afstand van 1 à 2 km. Waarom chauffeurs aanmoedigen om hun snelheid op te drijven als ze al heel snel op de rem moeten gaan staan als ze de dorpskern (Nijlen of Bevel) binnenrijden. De meeste gemotoriseerde voertuigen passeren ons adres ook aan een hoge snelheid. 2) Er moet in de twee richtingen op één enkel fietspad gefietst worden. Als fietsers elkaar kruisen is het altijd extra opletten want dan is de breedte niet altijd comfortabel. Bovendien moet het fietspad tegelijk als voetpad dienstdoen en deze combinatie is verre van ideaal qua veiligheid. 3) Omdat er slechts aan één zijde van de weg een fietspad is, moeten veel fietsers de baan oversteken om zich naar dat fietspad te begeven (alle fietsers die uit de Legebaan komen, alle fietsers die aan de kant van de straat wonen waar het fietspad zich niet bevindt. 4) Er is veel fietsverkeer op de Bevelsesteenweg van en naar tenniscentrum Molenbos. 5) Er is veel fietsverkeer van scholieren middelbare scholen: naar Berlaar (H. Hart van Maria) en naar Nijlen (o.a. Githo). Zij rijden bij voorkeur of meestal met twee naast elkaar – zie opmerking 2. 6) Ter hoogte van de Legebaan steken enorm veel fietsers die de fietsknooppunten volgen de Bevelsesteenweg over (knooppunt 24 situeert zich daar). 7) Het gaat wel om een 'dragende weg' en kan vergeleken worden met de Kesselsesteenweg waar de maximumsnelheid ook 70 km/uur is, maar op die steenweg is dat veel meer verantwoord, o.a. door meer verkeer en fietspad aan beide kanten van de weg, meer gescheiden van de rijbaan.
Reacties
  • Bjorn B

    ongeveer 14 uren geleden

    1: Tussen Nijlen en Bevel is er wel een redelijke afstand. Zelfde redenering kan je gebruiken waarom aan een zone 30 rond een school te houden, je mag toch direct terug 50. 2/4/5/7. Dit fietspad is gescheiden van wat er op de rijweg gebeurt. 3/6: Over het algemeen is deze weg redelijk recht, en zie je verkeer goed aankomen. Misschien kan er hier en daar een fietssteekplaats voorzien worden. Dan nu de redenen om het niet te doen: 8: Deze weg is nog recentelijk van 90 naar 70 km/h gegaan. Zelfs daarvoor waren er geen problemen met ongevallen. Mensen gaan moeilijk overtuigd worden om zich aan deze snelheid te houden, als ze zich de oude snelheid herinneren. Deze baan leest als een baan waar 70 mag. 9: Dit is een hoofdweg en moet dus verkeer aantrekken. De snelheid verlagen zorgt ervoor dat andere wegen aantrekkelijker kunnen worden voor waze gebruikers.

    • Bjorn B

      ongeveer 14 uren geleden

      Een enter laten staan was precies te moeilijk voor de Nijlense IT. Mijn excuses.